Kleine tweet over veel groter 'leed'

3 September 2020, 11:22 uur
Den Haag & Regio
mainImage

Het was maar een van de vele tweets die er elke dag door de politie worden gestuurd, met een melding die bijna niet meer ongewoon is. 'Bij een snelheidscontrole op de Waldeck Pyrmontkade is een bestuurder betrapt op een snelheid van 97 km/uur'. Het zijn meestal berichtjes die achteloos worden gelezen en waarbij de lezer weer verder gaat met de rest van het (politie)nieuws.

Maar, achter die tweet van de politie speelt meer. Navraag leert dat de betrapte bestuurder maar net de prijs voor de hoogste snelheid van de dag had, hij werd figuurlijk op de hielen gezeten door twee bestuurders die met 94 km/uur, nog steeds dus op de Pyrmontkade met een maximumsnelheid van 50 km/uur, het gaspedaal ook veels te diep hadden ingetrapt. 

Navraag leert ook dat de tweet van Onno Stooker bij sowieso heel veel omwonenden en andere betrokkenen niet zomaar voorbij is gegaan. Zijn tweet kreeg net als helaas alle andere over betrapte snelheidsduivels weer een fors aantal 'duimpjes', ook de politiek via vooral partijen liet zich wat dat betreft niet onbetuigd zo laat Stooker weten. 

"De mensen hier zijn dolblij met alle kleine snelheidscontroles die wie hier geregeld houden. De snelheid waarmee sommigen mensen hier rijden is echt absurd, de omwonenden klagen volkomen terecht al veel langer over de veiligheid en het lawaai dat er door die rijders wordt veroorzaakt. De kade is natuurlijk de route voor veel mensen vanuit de wijken in en rond het centrum naar Scheveningen, en heeft ook nog eens een dubbele rijstrook. Dat lokt blijkbaar bij veel mensen iets heel bijzonders uit: plankgas van het ene naar het andere verkeerslicht. En hoe vaak wij ook controles houden, het lijkt allemaal niet  te helpen."

Zeker omwonenden roepen daarom al veel langer de gemeente op nu eens eindelijk in te grijpen, omdat het wachten is op grote ongelukken. Ook partijen in de raad dringen aan op een oplossing. Maar blijkbaar is dat allemaal niet zo makkelijk geregeld. Dat komt ook, geeft Stooker aan, omdat de gemeente (als wegbeheerder) en het Openbaar Ministerie beide iets te zeggen hebben over bijvoorbeeld vaste snelheidsmeters. 

Voorlopig lijkt het probleem van snelheid en lawaai niet snel te zijn opgelost, en zijn de omwonenden afhankelijk van de 'goede' bestuurders van motoren en auto's en van de kleine, onverwachte controles die de politie ongetwijfeld noodgedwongen blijft houden. Wordt hoogstwaarschijnlijk vervolgd....